Mé jméno je Ludmila Boháčová a

  • jsem maminka dvou dětí
  • jsem učitelka s aprobací český jazyk-hudební výchova
  • zajímám se o empatický přístup k dětem
  • šířím myšlenku laskavé chyby v dětském světě

Nejdřív jsem se stala učitelkou...

V 16 letech jsem založila a 11 let vedla hudební soubor, kde byli teenageři a dospěláci dohromady. Vplula jsem do toho po hlavě a brzy jsem zjistila, že to není jen o napsaných notových partech, ale také o komunikaci.

Vystudovala jsem Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy a stala se učitelkou. Několik let jsem učila na základní škole na prvním i druhém stupni včetně třídnictví. A zde také rostl můj zájem o empatický přístup k dětem. S dětmi jsem trávila čas i mimo výuku – na výletech a školách v přírodě, dětských táborech, při individuální výuce nebo na kroužcích.

A pak jsem se stala maminkou...

Mnohé věci si dosedají až teď, když jsem máma. Otevřela jsem se tomu, že mateřství může být obrovská cesta seberozvoje a stále si rozšiřuji své pole informací. Dobře vím, že každodenní žití respektujícího rodičovství je nikdy nekončící cestou.

Plně jsem si uvědomila, že chyba se v dětském světe neobjevuje až se začátkem školní docházky. A že velmi záleží na tom, jaký vzorec předáváme dětem my rodiče. Proto jsem spojila dohromady své znalosti a zkušenosti učitelky a respektující mámy a pracuji s chybou u svých dětí vědomě a laskavě. Jedině beze strachu se totiž děti mohou s lehkostí učit všemu novému a objevovat a rozvíjet svůj potenciál.

Z čeho čerpám

  • vzdělání na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy: Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk-hudební výchova
  • praxe na prvním i druhém stupni základní školy včetně třídnictví
  • čas strávený s dětmi mimo školu (výlety, školy v přírodě, tábory, individuální výuka, kroužky...)
  • pět let maminkou
  • ucelený kurz respektující výchovy (název záměrně neuvádím, ať vás neovlivňuji při případném výběru)
  • jedenáct let fungování hudebního souboru, který jsem vedla; působení ve sborech a vokálním kvintetu
  • kurzy (např. Rozvíjíme čtenářskou a matematickou gramotnost/Zábavné vyučování na 1. stupni ZŠ; Práce s chybou v českém jazyce; Metody a formy práce vedoucí ke čtenářské gramotnosti a efektivnímu učení; kurzy od České Orffovy společnosti a jiné), webináře, články a další...

Knihy (řazeny tak, jak zrovna byly v knihovně 🙂 )

  • Respektovat a být respektován (Jana Nováčková a kol.)
  • Výchova bez poražených (Thomas Gordon)
  • Škola bez poražených (Thomas Gordon)
  • Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly (Adele Faber, Elaine Mazlish)
  • Jak mluvit, aby se děti lépe učily doma i ve škole (Adele Faber, Elaine Mazlish)
  • Bezpodmínečné rodičovství: Cesta od odměn a trestů k lásce a porozumění (Alfie Kohn)
  • Maminko, nekřič! (Jeannine Mik, Sandra Teml-Jetter)
  • Montessori doma (Nathalie Petit): 0-3 roky, 3-6 let, 6-9 let, 9-12 let
  • Výchova vysoce citlivých dětí (Julie Leuze)
  • Další dítě v rodině: Výchova sourozenců (Catherine Dumonteil-Kremer)
  • Responzivní výuka: Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi (Harry Fletcher-Wood)
  • Formativní hodnocení ve výuce (Karel Starý, Veronika Laufková a kol.)
  • Jak se zbavit plenek definitivně, bez stresu a ,,vysazování" (Vanda Schreierová)
  • a další...